Pages

Wednesday, April 21, 2010

bagaimana membuat backlink?

Backlink dari page yang berkualiti mampu menjadikan anda popular!

Jika blog atau website yang telah popular meletakkan link website atau blog anda di dalam web/blog mereka maka peluang untuk anda amat cerah untuk menjadi popular seperti mereka. Ini kerana, pakcik google telah dapat mengesan banyak perkara dalam website berkualiti tersebut sehingga menjadikan mereka popular. Jika anda berada dalam link mereka maka, anda juga akan mudah dikesan oleh google. Namun begitu terdapat lain-lain perkara lagi yang harus diberi perhatian.

-----------MEMBUAT BACKLINK-----------

Antara cara lain untuk membina backlink dari blog/web anda ke web/blog lain ialah dengan membina perkataan yang mengandungi link, atau dalam bahasa IT nya Anchor Text link.

Anchor text ialah ialah teks atau perkataan yang mengandungi link yang mana apabila di klik pada text tersebut, ia akan membawa kita kepada mana-mana website yang di ingini. Contoh:

internet (masukkan link untuk perkataan ini)------->internet----> jika anda klik pada perkataan internet, anda akan dibawa ke link blog/web yang yang anda inginkan.

-----------MEMILIH BACKLINK-----------

Search Engine (SE) seperti Google juga amat menitikberatkan kualiti sesuatu backlink. Backlinks yang berkualiti ialah :-

  1. Baclinks dari page yang mempunyai Page Rank (PR) yang tinggi, iaitu 4 ke atas.
  2. Backlinks dari pelbagai domain dan IP.
  3. Backlinks yang menggunakan keyword yang yang mengandungi link (Anchor Text)
  4. Backlinks yang diperolehi dari website yang mempunyai isi kandungan yang berkait rapat dengan isi blog/web anda.

Tips untuk mendapatkan backlink----->sila rujuk posting akan datang..just wait a second!





No comments:

Post a Comment